Papp Elek fotóművész sikere
Négy kategóriában is a világelsők között
Megjelent az Amerikai Fotográfusok Szövetsége (Photographic Society of America) hivatalos lapja, a PSA Journal 2012. októberi száma, amelyben ismertetik a világ fotóművészeinek a nemzetközi versenyek eredményei alapján készített minősítő összeállítását (Who‘s Who in Photography 2011).
Ebben Papp Elek rendkívül elismerő besorolást kapott, hiszen négy (!) kategóriában is bekerült a legjobbak közé: színes vetített képek, digitális képek, színes papírképek és fekete-fehér papírképek. Kategóriánként 700 fotóst nevez meg a felsorolás, ebből a „mezőnyből“ emelték ki a vezető 25-öt. Egyedüliként képviseli Magyarországot ebben az előkelő csoportban. Különösen értékes a helye a fekete-fehér papírképek toplistáján. Ezen őt csak Hong Kong fotósai előzik meg, tehát itt európai első is.
Ehhez a „világranghoz“ méltóak Papp Elek díjai, amelyeket 2012- ben kapott. Néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül: PSA Medal Best of Show – Minneapolis - St. Paul Circuit 2012, USA; PSA Gold Medal - The 45th E.A. International Salon of Photography - Hong Kong; RPS Gold Medal - 21st GPC International Salon of Photography 2012 - Hong Kong; Best of Show - 12th NORGA - 2012 North Georgia Exhibition, Woodstock, USA; Best Portrait - PSA Exhibition 2012 - San Francisco, USA; Best of Humor - Northwest International Exhibition of Photography, Washington, USA; Best of Class Scenic Mono - Central Washington State Fair – Washington, USA; Best of Show - Central Washington State Fair – Washington, USA.
Papp Elek most hatodszor szerepel a „Top“ klasszifikációban. Tehetsége jogos reményt ad arra, hogy megőrzi kivívott helyét a világ legjobbjai között.
Dr. Koltói Ádám
A HUNGART Alkotói Ösztöndíj megítéléséhez írt laudáció
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Papp Elek fotóművész munkásságának elismerésével egy régi sikertörténet folytatódik. Volt ugyanis a két világégés között egy időszak, a "boldog békeidők"-ként szokták jogos nosztalgiával emlegetni, amikor a magyar fotóművészet és fotóművészek sikereitől volt hangos a világ. A varázslatot úgy nevezték, hogy magyaros stílus. Egy-egy jeles képviselője néhány év alatt száz körüli nemzetközi aranyérmet nyert. Az ő hagyományaikat folytatja jeles fiatal művészünk Papp Elek. Mit kell neki ehhez tudni? A válasz bonyolultnak tűnik, mégis egyetlen szóban összefoglalható: Mindent! A fény hangsúlyoz, jellemez, kiemel, szólt az aranyszabály. Vagyis a képalkotásban a fényvezetés, a kompozíció, a térábrázolás, a képszerkesztés szabályainak ismerete, anyagszerű ábrázolási mód. Egyszerűsítve, a tökéletes mesterségbeli tudást kell ötvözni az alkotói tisztességgel. Ez utóbbi különös szigorral elvárt. Mindezt megtaláltuk Papp Elek fotóművész munkáiban. Nem voltunk elfogultak, ezt igazolják hazai és nemzetközi eredményei, 25 országban 196 díj. Hittel és meggyőződéssel szeretném szeretetükbe ajánlani a szerény fiatal művészt.
Chochol Károly
HUNGART alelnök
Budapest, 2008. december 4.
Exkluzív interjú Papp Elek fotográfussal
Az interjú PDF formátumban letölthető.
Kulturális diplomáciánk
önzetlen támogatója
Napjainkban
a technológiai fejlődés hatására és a digitális
fotózás korában ugrásszerűen megnőtt a fotóművészettel
foglalkozók száma. A vizuális kultúra erőteljes
elterjedése sokakat késztet vélt vagy valós művészi
hajlamaik kipróbálására. A nemzetközi fotóművészeti
megmérettetés szakmai fórumai azonban változatlanul
a művészi felkészültséget, a minőségi tudást
és a tálentumot honorálják, segítve ezzel
a művészetek iránt érdeklődő hozzám hasonló
laikus szemlélődők jobb eligazodását.
Papp Elek fotóművész a szakmai tudás és a mesterfogások olyan arzenáljával érkezett, hogy röpke 4-5 év alatt szinte berobbant a magyar és a nemzetközi fotóművészetbe. Teljesítménye lenyűgöző és egy egész művészi életútnak is becsületére válna, hiszen a negyvenes éveiben járó fiatal művész zsűrízett művészfotóival 2002 óta eddig 41 ország 343 kollektív kiállításán vett rész, tehetségét 25 országban 148 díjjal ismerték el (és ez a lista napjainkban is tovább gyarapszik). Ezek után az sem véletlen, hogy a Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége 2005 után 2006-ban is neki ítélte az ÉV FOTOGRÁFUSA díjat, az Amerikai Fotográfusok Szövetsége pedig felkérte a PSA tagságra. A PSA Journal a "Who's Who in photography 2005" statisztikájában a nevét már a L.M.O. TOP 20 között jegyzi a világon.
A Nagykőrösön született fotóművész eredeti szakmái szerint mérnök, tanár, diplomás optometrista és kontaktológus, akinek a véletlen személyes találkozásunk hozta első mexikói bemutatkozási lehetőségét. A magyar kultúra latin-amerikai megismertetéséért az elmúlt másfél évtizedben sokat tevő mexikóvárosi nagykövetség diplomatájaként magam is szorgalmaztam önálló bemutatkozását. Nagyon nagy sikere volt 2004-ben a kétoldalú diplomáciai kapcsolatok újrafelvételének 30. évfordulója alkalmából "Mester és tanítványa: Tóth István és Papp Elek" címmel rendezett közös fotókiállításuknak is. A háromhetes mexikói látogatása művészi élményeinek több pillanata is visszaköszön ebben a fotóalbumban, melyekkel kapcsolatosan kicsit nagyképűen egyfajta "társszerzői" minőséget vindikálhatok magamnak (felejthetetlen fotó-vadászatban volt ugyanis részem Mexikóváros és Guadalajara között, ahol az 500 km utat a szokásos 5 helyett 10 óra alatt sikerült megtennünk).
Mitől mások, mitől eredetiek Papp Elek munkái? A mexikói
kiállításain gyakran töprengtem ezen a kérdésen,
elnézegetve egy teljesen más kultúra képviselőinek
osztatlan lelkesedését a fotói iránt. Azt hiszem
a legnagyobb vonzerőt képeinek mondanivalója jelenti, "emberközpontú
világot teremt magának és maga körül, ami társadalomábrázolásként
is felfogható, feketén-fehéren" - fogalmazza meg ezt
saját szavaival. Művészi hitvallása, hogy "minden
képnek kell legyen mondanivalója, üzenete a tartalom, a forma
és a technika szentháromságának jegyében,
ahol a formavilág és a technikai kidolgozás a tartalmat
kell, hogy erősítse." Engem személy szerint először
a színes fotói érintettek meg, a témák változatossága
és a "látás élessége", amiről azonnal
a szakmájára asszociáltam. A klasszikus fotóművészet
szigorú törvényei alapján alkot, aminek közös
nyelve általában a fekete-fehér, de "ha a színharmóniát
is fontosnak érzem, akkor a színeket is segítségül
hívom" - emeli ki a művész.
Nagykövetségeink
politikai és gazdasági feladataik mellett a kulturális
diplomácia egyfajta végvárai is, különösen
a világ távoli országaiban. A minisztériumok korlátozott
anyagi lehetőségeinek időszakában ritkán adatik meg az
a lehetőség, hogy a kortárs magyar képzőművészet
nemzetközileg is elismert alkotásait bemutathassuk Latin Amerikában.
Éppen ezért nagy tisztelettel adózom azon alkotóműhelyeknek
és művészeknek, akik Papp Elek fotóművészhez hasonlóan
önzetlenül segítették nagykövetségeink kulturális
tevékenységét az elmúlt években.
Dr. Pólyi Csaba
nagykövet,
címzetes
főiskolai tanár
Jó szemmel nézi
az embert
Talán furcsállják, hogy Papp
Eleket nem a művészete, hanem a hivatása felől közelítem
meg, de nem teszek kerülőt, hiszen mindkettőnek humán eszköze
a szem. Mondhatnám: egyik szeme a hivatásán, a másik
a művészetén. Nyitott szemmel jár a világban,
lelki szemeivel is lát, megakad a szeme az emberen, az emberin, s a szem
szívének tanácsa. Figyeljék meg, mennyire emberit
kifejező és Papp Elekre jellemző "szem" szavunk jelentéstörténete.
Kezdetben azt is jelentette, hogy "arc", s a "szem"-ből
keletkezett a "személy". Így jutunk el az ő művészetének
legfőbb ihletőjéhez, tárgyához, céljához:
az emberhez. Akit ő szeme fényének tart, s szemérmesen
szeret...
Emberközpontú művészet az övé.
Emberkép minden kép. Emberarcú nemcsak a figurális,
hanem a tárgyat, tájat ábrázoló is. Minden
alkotása alá odaírhatnánk: Ecce homo! Íme
az ember! Törekvése, hitvallása nem csak művészi
erény, humanista tett is. A modern társadalmak, a politikai eszmegyárak
maréknyi masszának tekintik az embert. Papp Elek viszont szentül
hiszi, hogy minden ember külön világ, "egyedüli példány",
a hajszos érdekáradatban szellemsziget, lélekliget. őt
keresi, őt találja meg, őt hozza elénk. Az arc-kép élet-kép,
az arc-rajz élet-rajz. Ez őszinte azonosulás, ez - Arany János
kifejezésével - "lelkemből lelkezett" emberlátás.
Akkor is az ember a "főszereplő", ha nem látjuk
a képen, mert tájat mutat. A tájkép - jelkép,
emberi érzések kifejezője. Ezt az alkotói módszert
a táj, a tárgy emberiesítésének, átlelkesítésének
nevezzük. Például egy József Attila- szóképben:
"...egy kis faldarab/ azon tűnődik, hulljon-e.' Vajda János tájképében:
'Itt az ég a földet éri,/ Tán szerelme csókját
kéri..." A külső táj - belső táj,
a gondolat és az érzelem tárgyiasulása. Papp Elek
két képe szembe is állítható egymással:
lefelé, a földbe kapaszkodó gyökér és
fölfelé, az égbe törő toronyépület, az előző
talán a lét erős állandósága, az utóbbi
a szárnyaló változás, múlt és jövő,
hagyomány és megújulás - mindezt jelentheti.
Mindezek után mondhatnák azt, hogy a szavak
rezonanciája, echója ez. Vagy ikerszók, nem grammatikai,
hanem művészetelméleti értelemben. Kiről szóltam
eddig? Papp Elekről? Is. Meg - Tóth Istvánról is. Mester
és tanítványa. Illetve e kötetben: a tanítvány
és mestere.
Különös kapcsolat az
övék. Szellemi, művészi atya, fiú és a képekben
megjelenő "szentlélek".
Felidézek
egy találkozást. Papp Elek üzletében-műhelyében
beszélgettünk hárman: a két fotóművész
és én. Figyeltem válaszaikat, gesztusaikat. Amikor "Pista
bácsi" szólt, Elek szemében a felcsillanó fény
mondott igent, amikor Elek szőtte szerény szavait, a nagy művész
bólintott egyetértően. Én azt firtattam - többször
is hegyezve a kérdést -, hogy az ifjabbik, Elek miért nem
keres más egyéni utat. Az űrsiklónak is le kell válnia
a hordozórakétáról, hogy ráállhasson
saját pályájára, Petőfi és Arany követői
azért nem váltak naggyá, mert nem tudtak kilépni
eszményképük fölnevelő hatása alól. Tóth
István és Papp Elek együttműködése, együttlélegzése
rendhagyó.
Mégis természetes, mert
úgy tartoznak össze, mint a forrás és a folyó;
más, mégis ugyanaz. A metaforák képi nyelvén:
teremtő anyaföld és termő búzamező; fölnevelő fészek
és szélszárnyú madár; Nap és az ő
sugara...
A művészet evolúciója szerint:
a példától példátlanná válás
a folytatást jelenti, miként Jókai után Mikszáth,
Bartók után Kodály - s a kortársi kapcsolatban Van
Gogh és Gauguin...
A dialektika ellentmondó
mégis-igazsága alapján: minél inkább (kell)
távolodni, annál inkább (hűen) közeledni... Ahogyan
Tóth István mondta: "Papp Elek Tóth István.
Fekete-fehért alkotó, fényt vezető, fényíró."
S ahogyan Papp Elek fogalmazott: "Ez az út nyílegyenes,
erről letérni nem szabad. Változhat a világ, de művészetünk
vezérlője, az ember - az érző, gondolkodó - mindig ember
marad."
Többször beszélgettem Papp Elekkel, sokszor
megnéztem képeit. Megpróbálom a katarzis élményét
összefoglalni, emberségének és művészetének
esszenciáját megfogalmazni - egyetlen szóban. Ez - véleményem
szerint - a harmónia. Harmónia, ahogyan az ókori
görögök látták: összhang a belső rend és
a külső hatás között. Kiegészítem ezt a
harmónia Papp Elek-i szinonimáival: nyugalom, derű, bölcsesség,
szeretet, tisztaság.
Nem vagyok lélekkutató,
csak kíváncsi e kiváló személyiségjegyek
forrásaira. Ilyeneket vélek: a nagy hagyományú család
ember- és hivatásszeretete, az elszánt és céltudatos
munkavégzés és az istenadta tehetség.
S mindez Papp Eleket nagy művésszé "emberiesítette"
és nagy emberré "művésziesítette". Ennek
lényegét egy irodalmi emlékkel világítom
meg.
Kosztolányi Dezső 1932 októberében
egy kis esszét írt a Pesti Hírlapba. Témája
a művészi szépség. Egy kép előtt valaki megjegyezte:
Szép! Szép - ismételte a költő, majd töprengeni
kezdett: De miért szép? S ezt a tűnődést folytatom én
is. Hisz a kép csak holt anyag, keretbe zárt merevség.
Ám elevenné válik: hatni kezd. A statikus mű érzelmi-szellemi
mozgásokat indít el a szemlélőben. Ennek előidézője
két erőforrás - egy emberben: a morál, szűkebben az igazság,
illetve az esztétikum, a szépség. Összekapcsolódik
ez a két fogalom (élmény), s elindítja a benső(séges)
folyamatot: ami igaz, az szép, s ami szép, az jó is. (Mert
ugye a szép idő jó idő is, a szép remény jó
remény...)
Ez az igazi emberi mű!
"Ember!
Hittel hiszek tebenned./ Ember! Utód az Isten örökén!"
Dr. Koltói Ádám